/top.gif

SRRC

Den 8 Mars 1998 blev det verklighet, detta som de funderat på så länge, att bilda en rockklubb. Fyra grabbar och en tjej tog tag i saken och hade sitt första möte, dessa eldsjälar var Kenth Ericsson, Christina Höglund, Stefan Antonsson, Håkan Persson och Daniel Dahlström. Jakten på medlemmar kunde börja! De var inte så svåra att hitta dessbättre, många hade väntat på att hitta ett passande forum för sitt musik intresse och då framförallt för den genuina 50-tals rocken, så efter bara två månader så var medlemsantalet 57st..

Nu var klubben igång och styrelsen blev naturligtvis de som grundat den. Stadgarna var klara men hur skulle loggan se ut? Kent Eriksson blev den som till slut hittade på den passande, Sun inspirerade, runda loggan som känns helt rätt.

Rock´n´Roll

Rock and roll, som ordagrant betyder gunga och rulla, myntades av radiomannen Alan Freed i början av 50-talet. Det var en "alternativ" benämning på svart Rythm and Blues som användes för att göra musikstilen mer attraktiv för vita ungdomar. Den blandning av svarta och vita musiktraditioner som präglade den tidiga rocken har varit grundläggande för genrens fortsatta utveckling. Sedan har rocken under olika skeden tagit upp element ur andra traditioner (jazz, folkmusik, mm) vilket har skapat ett svåröverskådligt mångfald av stilar och trender.

Denna Amerikanska "popmusikstil" grundades bland andra av Chuck Berry och Elvis Presley. Filmen "Vänd dem inte Ryggen" med Bill Haleys låt "Rock around the clock" fick biopubliken att klappa takten och hjälpte musiken att spridas över Europa. Denna låt blev också hans stora genombrott som artist.

Den första rocklåten på en svensk topplista blev "Hound dog" med Elvis Presley tätt följd av "Tutti Frutti" som kom in på listan bara några veckor senare, den låg sedan kvar i 40 veckor!
Radion har varit av stor betydelse för musikens lansering och grammofonskivan blev den naturliga spridningsformen. Fram till mitten av -60 talet var singelskivan det dominerande formatet varefter lp och sedemera cd har tagit över.

Med rockmusiken följde ju också en speciell klädstil som framförallt visade sig i flickornas vida kjolar med breda band i håret och platta skor på fötterna. Killarna hade obegränsat med brylcréme i håret, enkelknäppt kavaj med vit nylonskjorta under eller, om de var unga rebeller, jeans och t-shirt.

Sunne Rock´n´Roll Club utkommer med en medlemstidning tre gånger/år.
Artiklar, annonser och annat material till tidningen skickas till:  ordföranden